یکی از میراث های معنوی شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی، آئین سنتی بیل زنی است که قدمتی ۲۵۰ ساله دارد. مراسم بیل زنی خوسف همزمان با ظهر عاشورا برای ابراز محبت دلدادگان حسین ابن علی (ع) برگزار می‌ شود.

آئين

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از میراث‌های معنوی خوسف در خراسان جنوبی، آیین سنتی بیل‌زنی است که قدمتی 250 ساله دارد. مراسم بیل‌زنی خوسف همزمان با ظهر عاشورا برای ابراز محبت دلدادگان حسین ابن علی (ع) برگزار می‌شود. مردم منطقه از دیرباز اعتقاد دارند بیل‌زنی در عصر عاشورا مایه برکت محصولات کشاورزی آنان در سال زراعی می‌شود و کشاورزان در چنین روزی و با شرکت در مراسم بیل‌زنی و نخل‌گردانی، روزی حلال خود را به واسطه امام حسین (ع) از خداوند طلب می‌کنند. به هم خوردن بیل‌ها در روز عاشورا نماد رویارویی لشکریان کفر و لشکریان امام حسین (ع) است که جنگ لشکریان یزید علیه لشکر کوچک سیدالشهدا (ع) و مظلومیت شهدای کربلا را نشان می‌دهند.

حرکت به سمت قتلگاه

مرسوم است هر سال همزمان با روز عاشورا نخل‌ها و دسته‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی و بیل‌زنی از محل استقرار هیأت خود به سمت خیابان شهید مطهری به حرکت در بیایند و با عزاداری، نوحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی و سردادن شعارها و نوحه‌ها با نظم خاصی وارد قتلگاه حسینیه صاحب‌الزمانی می‌شوند. برای برپایی آیین بیل‌زنی در هر یک از دو هیئت خوسف دو دسته ۱۵ نفری که در مجموع چهار دسته هستند، تشکیل می‌شود و هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند. طوری که هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم «حیدرعلی» می‌گویند.

ثبت ملی

این مراسم فقط در خوسف استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود و نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلاست که پس از سه شبانه روز در 13 محرم سال 61 هجری در میان حزن و اندوه، پیکر مطهر شهدا را با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند به خاک سپرند. مراسم بیل زنی خوسف در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. به گفته مردم محلی، این مراسم در سال 1327 شمسی ممنوع شد و برگزار نشد ولی پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد. سال گذشته این مراسم در تقویم رویدادهای گردشگری کشور نیز ثبت شد.

کد خبر 873162
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha